قیمت طلا (XAU/USD) در روز چهارشنبه در جریان معاملات آسیایی و در آستانه‌ی نشست سیاست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بالاتر می‌رود.

شوک قیمت طلا جهانی به بازار سکه ایران /پیش بینی قیمت سکه

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت طلا (XAU/USD) در روز چهارشنبه در جریان معاملات آسیایی، سودهای معتدل خود را به حوالی سطح 2288 دلار امتداد داد. این فلز گرانبها با توجه به وضعیت محتاطانه بازارها در آستانه‌ی نشست سیاست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بالاتر می‌رود.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های PMI تولید ISM ایالات متحده و تغییر استخدام ADP در اواخر روز در کانون توجه قرار دارند.

در عین حال، شاخص دلار آمریکا (DXY)، که معیار سنجش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مورد استفاده شرکای تجاری ایالات متحده است، به بالاترین سطح هفتگی 106.40 باز می‌گردد. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نیز با کاهش بازدهی 10 ساله، به 4.67 درصد کاهش یافت.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه مه خود در روز چهارشنبه، ضمن پایبندی به مواضع جنگ‌طلبانه‌ی خود، نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

و اما بر اساس ابزار نظارت بر نرخ گروه CME فدرال، انتظارات کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر از این کاهش یافته است، به طوری که احتمال کاهش در ژوئن به حدود 10 درصد و احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر به زیر 75 درصد رسیده است. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاران از کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست فدرال رزرو، نشانه‌های بیشتری را دریافت خواهند کرد.

آنچه مسلم است لحن جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو ممکن است ضمن افزایش دلار، از جذابیت فلزات بدون بازده بکاهد.

از سوی دیگر، چین، بزرگترین مصرف کننده‌ی طلای جهان، از اکتبر 2022 به طور پیوسته طلا خریداری کرده است که طولانی‌ترین میزان انباشت این فلز گرانبها از حداقل سال 2000 را به خود اختصاص داده است.

مطابق با یک گزارش، علاوه بر این، خریدهای گسترده و مستمر طلای بانک مرکزی چین، این شک را افزایش می‌دهد که دولت نه تنها ممکن است پول خود را تقویت کند، بلکه زمینه‌ی اقتصادی تهاجم تمام عیار به تایوان را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.

بدیهی است که معامله‌گران طلا تحولات مربوط به تنش چین و تایوان را در کنار تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به دقت زیر نظر خواهند داشت. چرا که هرگونه خطر تشدید تنش ممکن است قدرت تازه‌ای به جریان‌های امن بدهد و به نفع قیمت طلا نیز باشد.